Rijstwafel eten, is dit wel gezond?

Rijstwafels eten of niet?

Naar aanleiding van eerdere pers berichten zijn wij onze bronnen gaan raadplegen en komen met het volgend advies over het eten van rijstwafels.

( informatie en advies gevraagd aan:CJ&G,DG&J,RIVM,Het voedingscentrum/voedingsdeskundige van Careyn.)

Bij alle instanties kwam het zelfde advies naar voren,”gebruik met mate”consumptie van rijstproducten. Als basis van deze info gebruiken wij op de locaties maximaal 2 keer per week rijstwafel,voor thuis is het dan van belang uw eet patroon in de gaten te houden voor wat betreft rijstepap,rijstwafel,rijstmelk rijst.

Kan ik veilig rijstwafel blijven geven aan mijn kind???

Ja,rijstwafels en bijvoorbeeld zilvervliesrijst passen in een gezond gevarieerd eet patroon,maar als u dagelijks niet een keuzen maakt uit de rijstgerelateerde producten kan relatief veel arseen in uw verbruik zitten (arsenicum)dat kan schadelijk zijn voor uw gezondheid. Advies is voor baby en peuters maar ook volwassenen kunnen bij veel gebruik van rijstwafel, rijstpap, rijstmelk, rijstcracker te veel binnen krijgen.

Wat is arseen??

Het zware metaal arseen kan in de bodem en het grondwater zitten,en zo terecht komen in de rijst die verbouwd wordt. Als je langdurig te veel arseen (arsenicum) binnen krijgt bestaat de kans dat de zenuwen en bloedvaten beschadigden en heb je een verhoogde kans op kanker.

Regelgeving rondom arseen.

In Nederland mogen producten met te veel arseen niet worden verkocht. Er zijn strenge Europese regels voor,per 1 Januari 2016 zijn er voor arseen in rijst en rijstproducten maximale limieten  vastgesteld. Kinderen krijgen door hun relatief lage gewicht veel binnen,vandaar het advies is met mate en maak keuzen in het geen u tegelijk op één dag eet.

Hoeveel rijst en rijstproducten kan wel of is juist te veel?

Het voedingscentrum adviseert uit voorzorg om niet dagelijks rijst of rijstproducten te nuttigen.  Het is voor het voedingscentrum lastig om aan te geven of je elke dag wel of niet 1, 2 of meer rijstproducten, zoals rijstwafels, kan eten of geven. Het hangt ervan af hoe je eetpatroon er verder uitziet. Het belangrijkste advies; varieer in tussendoortjes. Denk aan groente, fruit, cracker, schaaltje zuivel of een boterham. Voor bij de warme maaltijd; wissel rijst af met pasta en andere graanproducten.

Wie verstrekt het advies en waarop?

De EFSA (Europese Autoriteit voor voedselveiligheid heeft in 2014 gekeken naar hoeveel arseen consumenten binnen krijgen. Tijdens dit onderzoek is ook vooral gekeken naar de doelgroep jonge kinderen en babyleeftijd. Hierbij werd gelet op de hoeveelheid arseen die ze binnen kregen in relatie met hun lichaamsgewicht. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het eten van veel producten waar arseen binnen zit voor de jonge doelgroep een risico vormt.

Arseen in andere producten?

Naast rijst kan arseen ook in andere grondstoffen voor voedsel zitten, zoals in o.a. granen. Uit onderzoek blijkt dat het ook in granen zoals tarwe kan zitten. De gehalte hierin zijn wel aanmerkelijk lager dan in rijstproducten. De kans dat je hierdoor te veel binnen krijgt is klein.

Bron:Voedingscentrum.nl

Sjaak

Nieuwsbrief

nieuwsbriefTTMEI19

Top