Invoeren van de zomertijd

Overschakelen  naar de  Zomertijd.

Sommige kinderen hebben moeite met het overschakelen naar de zomertijd. Daarom willen wij u dit stuk wat we tegen kwamen niet onthouden.

  • Hoe komt dat?/Wat kan je er aan doen?

De klok is een uur vooruit gezet, het lijkt dus alsof het langer licht is. Daarmee wordt ook de bedtijd een uur naar voren geschoven. In de ochtend staat iedereen eerder op. Ons dagritme wordt dusdanig verschoven, dat we langer gebruik kunnen maken van het daglicht.

 

  • Het slaapritme is afhankelijk van onze biologische klok,maar wordt mede bepaalt door wat in de literatuur “Zeitgebers”worden genoemd. Dat zijn externe factoren die inwerken op ons gevoel van tijd.

Denk hierbij aan  de invloed van :

  • Licht; Geluiden; Bewegen; temperatuur,

Zeker ook sociaal bepaalde factoren – zoals dagelijkse gewoonten, het ritme van alledag en slaapritueel- spelen hier bij een rol.

  • Biologische klok

Bij de overgang van de wintertijd naar de zomertijd, zal  onze interne  biologische klok gewoon blijven door tikken. Echter per persoon kan dit wisselen of dit stoort in het ritme ,veel kinderen hebben  wel last van dit proces het abrupt wisselen kan leiden tot een lastiger slaap ritme.

  • Bedtijd verschuiven in stapjes

Als je merkt dat je kind moeite heeft met deze verschuiving, kan je het tijdstip per kwartier verschuiven per dag in plaats van meteen een heel uur.

  • Eigen ritme

Houd er rekening mee dat er kinderen zijn bij wie het “eigen ritme’ gewoon niet parallel loopt met het door ons (als volwassenen) gewenst ritme.

  • Praktische tips

Die kunnen helpen om sneller aan te passen aan een ander slaapritme.

  • Zorg dat het vroeger donker is, gordijnen dicht, schemer lamp aan, laatste paar uur niet meer wild spelen, rustige spelletjes, lezen, slaapritueel, badderen, tanden poetsen, enzo.
  • s ’ Ochtends bij het opstaan; zorg voor veel licht gordijnen open en lichamelijke activiteiten, eventueel op de fiets of lopend naar school.

 

  • Borstvoeding tips

Bij borstvoeding kunnen er twee situaties zijn : voeden op verzoek of voeden op een tijdschema.

  • Bij voeden op verzoek blijf alles zo als u gewent bent.
  • Bij voeden op schema kan je kiezen om de voedingstijden op te schuiven.
  • Bij sommige baby’s lukt dit in één keer.
  • Bij andere baby’s is het beter om de voedingstijden stapsgewijs op te schuiven.(met stapjes van 15 tot 20 minuten ben je in 2 tot 3 dagen  op ritme).

(bron Kinderpsychiater Ward van Alphen,slaaponderzoeker Kristiaan van der Heijden van de Universiteit Leiden)

 

 

 

 

Sjaak

Nieuwsbrief

nieuwsbriefTTMEI19

Top